Landåsfjellet - 428m

Se også: Løvstakken

Tilbake - Forsiden

Beskrivelse

Sør for Ulriken ligger Landåsfjellet. Her kryr det av stier inkl. en lysløype. Øst for toppen er det fin utsikt over Bergensdalen, nord ligger Nubbevannet og Baunehytten. Lysløypen går fra Montana, Johan Blyttsvei/Skiveien til Natlandsfjellet. Områdene nord for Landåsfjellet mot Montana og Ulriken kan være ganske vått og gjørmete.

Turbeskrivelser

Sædalen - Gløvrevannet - Turnerhytten - Haukelandsstikkene - Indianerstien - Landåsfjellet - Sædalen

Dato (siste): 18.12.2007 Last ned ruten til GPS (tracklog i GPX-format)
Lengde: 10,1 km Se ruten på N50.000 kart
Total stigning: 500m
Tid: 3:45 time(r)
Terreng: Vei opp mot Gløvrevannet, sti av ymse kvalitet, bush fra Landåsfjellet til Sædalen

Det er ikke ofte jeg stoler blindt på værmeldingen, men kvelden før kjente jeg det klødde i beina og jeg sjekket værmeldingen. Det var meldt drittvær bortsett fra på Vidden hvor det var en stor sol. Jeg tok de på ordet og morgene etter var det bare å markere kalenderen på jobb med avspasering og pakke sekken. Jeg parkerte innerst i Sædalen, omtrent ved bommen. Selv om det var tidlig på morgenen var det full aktivitet med juletresalg fra gården, nesten så jeg fikk julestemning. Trasket oppover veien mot Gløvrevannet i litt for raskt tempo. Det flotte været hadde jeg ikke sett noe til enda. Krysset dammen mellom vannene og gikk så oppover ryggen mot Lidskjalvhytta. Så snart jeg hadde begynt på stigningen oppover ryggen passerte jeg skydekket, og du verden hadde meterologene rett :)  Her var det skyfri himmel, og sola stod akkurat opp og rundet Livarden- Det var utrolig fin utsikt med et skydekke som lå tykt alle andre steder. Lidskjalvhytta er nyrestaurert etter at den ble tatt av en storm for noen år siden. Navnet er fra Norrøn mytologi, der Valaskjalv var Odin sitt høysete der han kunne se ut over verden. Utsikten fra hytta er flott! Fulgte stien videre inn mot Turnerhytten, før jeg tok en liten tur opp mot Haukelandsstikkene. Tok en matbit og noen flotte bilder fra toppen. Jeg måtte rekke et møte på jobb en gang etter lunch, så Vidden får vente til en annen gang. Gikk tilbake igjen, men denne gangen ned "Indianerstien". Sleit litt med å finne stien ned til "Indianerstien", men etter litt klabb og babb havnet jeg nede i søkket som leder ned mot Vassdalsvannet. Indianerstien er bratt, smal og glatt og det er derfor satt opp tau/kjettinger på de vanskeligste partiene. Krysset så vannet på noen steiner og så bort mot Glasberget, øverst i Korketrekkeren. Fulgte denne et lite stykke nedover, før jeg tok av mot sør og ned til myrene nord for Nubbevannet. Dette var ganske vått, og krysset myra ved å hoppe fra tue til tue. Passerte Baunehytten og Nubbevannet før Statens Kartverk/Garmin slo til igjen med elendige kart. Jeg ville en tur bort til Landåsfjellet og en stor stein over Landås som gir fin utsikt, men fra Nubbevannet og dit gikk til slutt i bushen og gjennom noen myrer. Heldigvis var myra nesten frosset, og jeg krysset et par meter vann på tynn, men sterk nok is :) Da var det klart for dagens siste utfordring, hvordan komme tilbake til Sædalen. Jeg hadde allerede sjekket kartene og satelittbilder, men det var ingen sti fra Landåsfjellet og ned til Sædalen. Jeg hadde med utgangspunkt i satelittbilder blinket ut en rute som så ut til å gå rundt de mest gjengrodde områdene. Gikk fra Landåsfjellet og ned på Lysløypen igjen, som jeg fulgte et stykke nedover. I en sving (ved noen benker?) tok jeg hardt til venstre (øst) og fulte en liten bekk gjennom myrer og granskog. Skal du gå her bør du ha kart/GPS eller følge min tracklog, så kommer du til slutt ut i veien fra Sædalen opp mot Gløvrevannet. NB: Rett før jeg kom ned på veien passerte jeg noen bikuber, det var ikke noe problem i desember, men kanskje ikke så artig på sommeren. Vel nede på veien var det bare å hoppe i bilen og tilbake på jobb for å rekke møtet.  De andre møtedeltakerene kan være glad det var et telefonmøte, siden jeg luktet ganske "hest".

Dette er en flott tur med greie stier og ok stigning, med unntak av det siste stykket fra Landåsfjellet til Sædalen. Dette er uten sti og rett gjennom tykk og bratt granskog. Det går selvsagt an å gå rundt, men det blir et stykke lengre.