Gravdalsfjellet - 351m

Se også: Lyngbønipa

Tilbake - Forsiden

Beskrivelse

Det blir sagt at Gravdalsfjellet er Bergens glemte fjell og det er nok noe i dette. Du vil ikke møte mange turgåere på Gravdalsfjellet i forhold til de andre fjellene rundt Bergen. Til Gravdalsfjellet kan man komme fram mange kanter. Er du her på tur på søndager er Viggohytten åpen 10-14, og du kan få kjøpt kaffe og vafler. Viggohytten ble bygget av to kjuagutter i 1915 og overtatt av Sportsklubben Viggo ti år senere. Nå er den nyrestaurert og i fin stand. Leies kan den også.

Turbeskrivelser

Vestlund - Eikelifjellet - Gravdalsfjellet - Olsokfjellet - Nordnesdalen - Vestlund

Dato (siste): 19.01.2008 Last ned ruten til GPS (tracklog i GPX-format)
Lengde: 6,2 km Se ruten på N50.000 kart
Total stigning: 450m
Tid: 2:10 time(r)
Terreng: Sti av ymse kvalitet, kan være svært vått

Startet ved merket stistart i Vestlundveien (litt sen med å slå på GPS'en, så tracklogg starter litt opp i lia). Først en liten sti før du kommer opp på en skogsvei. Denne slutter etter et lite stykke ved en myr, og her er det lett å gå feil. Stien går opp i lia på høyre side når du kommer til myra. Stien herfra og opp er grei til det kommer til krysset mot Eikelifjellet, siste stykket med sti herfra og opp er skikkelig vått. Det gjelder også stien fra neste stikryss og ut mot Eikelifjellet og Eikelisteinen. Gikk tilbake samme vei til stikrysset, I krysset kan du til høyre(øst) gå ned til Vestlund igjen, venstre(vest) ned mot Tennebekktjernet, mens rett fram(nord) går opp en bratt skråning og videre inne mot Nipetjernet. Her er det mye røtter i bakken, og når det regner kan det være glatt som bare det. Når du passerer Nipetjernet skal du så over en liten myr før du kommer bort til stikrysset opp mot Gravdalsfjellet/Viggohytten. Her er det ordnet til med trapper og noe å holde seg i. Fra Viggohytten er det flott utsikt, og på søndager 10-15 er det mulig å få seg en matbit og noe å drikke. Se for øvrig www.viggohytten.com, den kan også leies. Fra Viggohytten er det noen meter igjen til toppen av Gravdalsfjellet, og stien går videre på østsiden av hytta. På toppen av Gravdalsfjellet et det fin utsikt og en liten varde. Stien videre fra Gravdalsfjellet er så som så, den kan være en glatt og våt opplevelse.
I bunnen av dalen går det stier både til Nygård, Holefjellet og Nordnesdalen. Så er det over nok en liten kneik sør du kommer ned i Nordnesdalen, i stikrysset her går det stier både til Laksevåg, Damsgårdsfjellet og sør mot Nordnesdalen. Dette er også myrterreng, så det kan være vått. Vi skal litt sørover før stien opp mot Olsokfjellet begynner. Den kan være litt vrien å få øye på når du kommer fra denne retningen, men det er bare å følge med på kart/GPS eller ha det i bakhodet. Stigningen opp mot Olsokfjellet er litt bratt, men det er ikke så mange meterene til toppen. Fra Olsokfjellet er det flere muligheter for videre tur, enten ned igjen samme vei, eller nordøst ned mot Melkeplassen og evt. en sving innom Damsgårdsfjellet. Om du går ned igjen samme vei kan du fortsette videre nedover Nordnesdalen til du kommer til hyttene og grusplassen. Det går an å gå veien ned, men det raskeste er å gå over grusbanen og følge stien nedover mot Betanien/Vestlund. Her vil du også passere et stikryss hvor du kan gå opp til Laksevåghytten/Nipetjern igjen. Ved Betanien er det pågående byggearbeider, men det gikk fint an å komme seg rundt og forbi gjerdene. Da er det bare nedoverbakke forbi Seljedalen tilbake til Løvåsen.

Fin tur i variert terreng, i et område hvor du nesten kan gå helt alene og uforstyrret. Som du ser av trackloggen/kartet er det mange muligheter for både start/stoppsted og rutevalg. Jeg skal ikke skryte på meg all verdens, men jeg tror mine tracklogger stemmer bedre med de faktiske stiene i området enn det er tegnet på N50.000 kartene. Jeg har mange sure erfaringer med unøyaktige kart og kvaliteten på de inntegnede stiene i dette området.

Melkeplassen - Damsgårdsfjellet - Gravdalsfjellet - Vestlund

Dato (siste): 08.09.2007 Last ned ruten til GPS (tracklog i GPX-format)
Lengde: 3,9 km Se ruten på N50.000 kart
Total stigning: 300m
Tid: 2:00 time(r)
Terreng: Stort sett greie stier, noen våte partier

Jeg startet dagen ved Frøyahallen på Melkeplassen og fulgte de grønne turskiltene mot Damsgårdsfjellet. Et stykke opp i gata, ved en lekeplass, begynner selve stien. Den passerer en gammel vanntank og gå bratt oppover i fjellsiden. Her er det steinete underlag og ganske godt feste, jeg mener det også var rekkverk å holde seg i på de bratteste stedene. På toppen var det grei sti og terreng mot "toppen" av Damsgårdsfjellet, som jeg mener ikke er et fjell eller topp for den saks skyld. Fulgte stien videre og ned i Nordnesdalen. Her var det myrete og vått før du passerer stikrysset og oppover igjen på andre siden. Stien opp mot Gravdalsfjellet passerer flere myrer, og selv om det er lagt ut planker er det ikke til å unngå å bli våt/gjørmete. I tillegg synes jeg plankene var så sleipe at det nesten var farlig å gå på, det er fort gjort å skli. Selve stigningen opp mot Gravdalsfjellet er stien ganske utgravd og gjørmete. Fra toppen er det som vanlig fin utsikt, men det var litt surt så jeg fortet meg videre ned til Viggohytten. Etter trappene ned mot stikrysset ved Laksevåghytten lette jeg meg fram til en sti som stod på kartet, og fant den etter litt om og men... Herfra og ned til Vestlund er det fin sti og det gikk radig unna.

Dette er en fin tur, men bør sikkert endres litt slik at du kommer ut nærmere der du startet. Jeg startet med å gå opp til Melkeplassen, men dette tok jeg ikke med i beskrivelsen og/eller trackloggen.